Contractul de telefonie mobilă, termeni și condiții. Cum îl poți rezilia în cel mai scurt timp

de: Ciprian Ioana
06 12. 2019

Indiferent de operatorul cu care ai încheiat contractul de telefonie mobilă, trebuie să știi că nu ești legat pe viață. Poți să-ți reziliezi contractul în anumite condiții, iar legea e de partea ta în cazul în care simți că se comit abuzuri.

Un contract de telefonie mobilă se încheie, de regulă, pe o perioadă de doi ani de zile. Asta pentru că poate ai obținut un telefon la super ofertă sau ai beneficiat de un abonament care include minute și giga de internet cât să-ți ajungă în fiecare lună. Dar, indiferent de operatorul la care ești abonat, trebuie să știi că există o listă lungă de termeni și condiții.

Multe dintre acele prevederi sunt și în favoarea ta. Și nu e nevoie să stai legat toată viața de un operatar care, poate, nu-ți mai oferă nimic din ce ai tu nevoie. Sau vine cu prețuri care te nemulțumesc.

Când îți poți rezilia contractul de telefonie mobilă

Rezilierea unui contract de telefonie mobilă se poate face și în alte condiții decât cele prevăzute în contract, precizează ANCOM. Poți apela la o negociere directă între funizor și utilizator. Dacă dorești să renunți la un contract de telefonie trebui să depuio cerere.

Dar nu trebuie să ignori prevederile stipulate în contractul deja semnat. Astfel, trebuie să ai în vedere:

  • dacă perioada contractuală inițială a expirat;
  • ce penalități se aplică dacă solicită încetarea contractului, iar perioada inițială nu a expirat;
  • termenul de depunere și operare a cererii de încetare a contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator)

Dacă furnizorul e de acord, poți obține rezilierea și în alte condiții decât cele prevăzute în contract. Dacă te-ai hotarât să renunţi, citeşte contractul, verifică dacă a expirat perioada iniţială (sau ce taxe se aplică dacă aceasta nu a expirat), termenul şi modalităţile în care poţi depune o cerere de încetare a contractului.

Cum obții rezilierea contractului

Rezilierea se poate face atât telefonic, cât și la sediul operatorului. În multe cazuri, e recomandată a doua variantă. E preferabil să faci o cerere în scris, transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, sau să o depui la un punct de lucru/magazin al furnizorului şi să primeşti un număr de înregistrare.

De asemenea, ia în calcul şi faptul că unii furnizori condiţionează procesarea cererii de reziliere de returnarea echipamentelor oferite în custodie/chirie şi de plata unor eventuale datorii. Dacă furnizorul te refuză și tu consideri că e un abuz, atunci te poți adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

„Utilizatorii consideră că dacă se portează de la un operator la altul nu vor mai trebui să plătească penalizări legate de renunţarea la contract. Indiferent de motivul pentru care vor să renunţe la serviciul pe care îl deţin, utilizatorii trebuie să citească prevederile contractului pe care îl au şi să se asigure că au ieşit din perioada minimă contractuală pentru a nu risca plata de penalităţi pentru rezilierea anticipată a contractului”
Sorin Grindeanu, preşedintele Autorităţii Naţionale de Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM)

Operatorii sunt obligați, în acest context, să ofere contracte cu perioade minime de cel mult 24 de luni, însă trebuie să aibă şi perioade contractuale de 12 luni.

„Durata totală a contractului nu trebuie confundată cu perioada contractuală minimă. Din analiza efectuată de ANCOM a contractelor principalilor furnizori de servicii de comunicaţii electronice din România a reieşit că, după expirarea perioadei contractuale minime, contractul nu încetează, ci se derulează în continuare pe o perioadă nedeterminată sau se prelungeşte succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală minimă, în funcţie de prevederile concrete ale contractului şi de solicitările abonaţilor (… )după expirarea perioadei minime iniţiale, utilizatorii pot renunţa la contract fără plata penalităţilor de reziliere anticipată”
ANCOM